Icon Arrow Icon Quote Icon Close Icon Enlarge Icon Calendar Icon Currency Icon Clock Icon Location Icon Shield Icon Chevron Icon Attachment Icon Download star icon-hat icon-tools
Nieuws Werknemers

Mantelzorgondersteuner en vrijwilligerscoördinator zet beeldbellen in bij het contact met ouderen

19 mrt 2021

Evelyne Hemelaar (51) werkt als mantelzorgondersteuner en vrijwilligerscoördinator bij ContourdeTwern. Ze heeft haar manier van werken in de afgelopen maanden radicaal zien veranderen.

Sociaal werker Evelyne Hemelaar

Ze heeft moeilijke momenten beleefd, maar ook heel waardevolle. ‘De ouderentablet Compaan heeft zoveel mensen goed gedaan. Het is prachtig om weer een twinkeling in de ogen van ouderen te zien.’ 

Als mantelzorgondersteuner staat Evelyne klaar voor mensen die zorgen voor een naaste. Daarnaast koppelt ze mensen met een hulpvraag aan maatjes. Het is werk dat hard nodig is nu ouderen langer thuis blijven wonen en er steeds meer mensen met een psychische kwetsbaarheid in de wijken wonen. 

Telefonische hulpdienst als epicentrum van onze dienstverlening

‘Naast mijn alledaagse werkzaamheden draaide ik ook wekelijks een dienst bij het AdviesPunt, een telefonische hulpdienst,’ vertelt Evelyne. ‘Meestal was dat een rustige dienst. Na de lockdown in maart veranderde dat: het werd opeens het epicentrum van onze dienstverlening.’ Elke dag zaten er drie sociaal werkers klaar om de uiteenlopende vragen van bellers te beantwoorden en een luisterend oor te bieden. ‘Het ene moment vroeg een dame of wij iemand kenden die haar kon helpen een gesprongen stop te vervangen. Het andere moment spreek je iemand die zo eenzaam en angstig was dat ze het leven niet meer zag zitten. Dat was best heftig. Gelukkig hebben we veel voor mensen kunnen betekenen.’   

De ouderentablet Compaan heeft zoveel mensen goed gedaan en is wat mij betreft een blijvertje.

Ouderentablet Compaan

Toch merkte Evelyne dat telefonisch contact niet altijd genoeg is om erachter te komen wat er speelt. ‘In ons werk heb je al je zintuigen nodig.’ De ouderentablet Compaan, waarvan ContourdeTwern er 25 uitreikte, bleek een oplossing met enorme impact. ‘Zo was er een dochter die elke ochtend een beeldbelgesprek had met haar dementerende moeder, waarin ze haar ondersteunde om zichzelf aan te kleden. Een andere vrouw kon dankzij Compaan afspreken met haar vriendinnen in Australië.’ Ook voor zorgverleners is Compaan een uitkomst. ‘Ik sprak iemand die zich zorgen maakte om een plek op haar been. Door een beeldbelgesprek met de huisarts was zij weer gerustgesteld.’ 

Evelyne merkt dat beeldbellen mensen dichterbij brengt. ‘Een man, die inmiddels helaas is overleden, kleedde zich altijd netjes aan voor het beeldbellen. Dan zat hij te glunderen. Het maakt écht een verschil als je elkaar in de ogen kunt kijken, ook al zit er een scherm tussen.’ Ook met een mantelzorgster maakte Evelyne een bijzonder moment mee. ‘Ik had deze mevrouw tijdens de mantelzorg van haar man intensief begeleid. Een jaar na zijn sterfdatum kon ze niet naar zijn gedenkplaats. Dat raakte me zo. Daarom ben ik erheen gegaan, met de tablet. Zo was die mevrouw er toch bij.’ 

Blijvertje

Net als iedereen hoopt Evelyne dat deze crisis snel voorbij is en het leven weer ‘normaal’ wordt. Dan krijgen ook mantelzorgers weer een beetje lucht, want die hebben het zwaar. ‘Er wordt minder dagbesteding georganiseerd voor zorgvragers en mantelzorgers zelf hebben minder mogelijkheden om te ontspannen, doordat activiteiten tijdelijk zijn gestopt.’ De Compaan is wat Evelyne betreft een blijvertje. ‘Ik heb geleerd dat beeldbellen een belangrijke meerwaarde heeft. Bijvoorbeeld als familie op afstand woont. Ook voor mij is het waardevol. Ik heb vaker contact met mensen, terwijl het minder tijd kost.’ 

Reageren? 

Reageren op dit verhaal? Dat kan via dit reactieformulier.