Icon Arrow Icon Arrow back Icon Quote Icon Close Icon Enlarge Icon Calendar Icon Currency Icon Clock Icon Location Icon List Icon Shield Icon Chevron Icon Attachment Icon Download star icon-hat icon-tools
Nieuws Werknemers

Sociaal makelaar en projectleider zorgen ervoor dat aangeboden hulp op de juiste plek terechtkomt

3 mei 2021

​​​​​​​Thamar van der Poel en Arjan de Groot werken allebei bij Welzijn Hoeksche Waard. Na de allereerste verontrustende persconferentie appten ze elkaar: ‘We moeten iets doen.’ Vervolgens stonden ze anderhalve week ‘aan’.

Sociaal werkers Thamar van der Poel en Arjan de Groot

Ze kregen het vertrouwen van hun organisatie, netwerkpartners en de gemeente en gingen er voor de volle 100 procent tegenaan. ‘We zagen heel veel bewonersinitiatieven ontstaan. Binnen 48 uur hadden we een dienst op poten gezet waar we die initiatieven konden matchen met mensen die hulp konden gebruiken.’

De wijk is het nieuwe verzorgingshuis

Arjan en Thamar werken al langer samen en weten precies wat ze aan elkaar hebben. Hij heeft een meer individuele insteek als sociaal makelaar; zij werkt als projectleider Kerngericht Werken, gericht op de sociale samenhang van het dorp Puttershoek in de gemeente Hoeksche Waard. Ze houden zich allebei bezig met het vraagstuk van ouderen die langer thuis blijven wonen. ‘De wijk is het nieuwe verzorgingshuis. Dat is best een uitdaging.’

Binnen 48 uur hadden we een dienst op poten gezet waar we bewonersinitiatieven konden matchen met mensen die hulp konden gebruiken.

Schouders eronder zetten

De twee sociaal werkers kennen hun werkgebied als geen ander. Daardoor zagen zij al snel wat er nodig was na de afkondiging van de eerste lockdown. ‘Toevallig hadden we net met vrijwilligers een training met het Rode Kruis gehad over goed voorbereid zijn op noodscenario’s. Dat kwam goed van pas.’ Er heerste angst. ‘Het waren die dagen van wc-papier hamsteren.’ Ook bij collega’s zagen ze onzekerheid. ’Het gewone werk kon niet doorgaan. Wat moest er gebeuren? Wat konden we nog wel doen?’ Ze besloten hun schouders eronder te zetten en in sneltreinvaart een manier van werken te ontwikkelen die paste bij de situatie, het gebied en de organisatie. 

Vraag en aanbod matchen

Ze zagen dat er veel mensen waren die anderen wilden helpen. Maar dat een uitdaging voor hen was om in contact te komen met hulpvragers. ‘Daarom zetten wij een hulplijn en een website op, waarmee we vraag en aanbod konden combineren. We benaderden de initiatieven voorzichtig. We wilden initiatiefnemers niet het gevoel geven dat wij de boel over gingen nemen, maar wilden hun wel laten weten dat we hun initiatief graag kenbaar maakten bij hulpvragers.’ Het werd een groot succes. Ze hadden zoveel werk, dat zij de hulp van collega’s inschakelden. De jongerenwerkers hadden tijd over, omdat activiteiten waren stopgezet. ‘Wij hadden een enorme stapel flyers die verspreid moesten worden. De jongerenwerkers trommelden jongeren op die hielpen met bezorgen.’

Met het matchen hebben ze veel mensen kunnen helpen. Er was bijvoorbeeld een man die door zijn beperkingen al langer niet naar de supermarkt kon. Hij bestelde zijn boodschappen altijd via zijn tablet, maar door de lockdown zaten alle bezorgmomenten binnen no-time vol. ‘Hij had de supermarkt gebeld, maar die gaven aan dat ze geen tijd hadden. Dus teerde hij al twee weken lang op zijn noodvoorraad. Hij vond het moeilijk om hulp te vragen.’ Gelukkig kon hij gekoppeld worden aan een jonge vrijwilliger met wie hij een goede klik had.

Meer waardering voor werk sociaal werkers

Tijdens de tweede lockdown stopte een aantal vrijwilligers tijdelijk. Bijvoorbeeld bij de Hoeksche Huiskamer waar onder andere mensen met beginnende dementie komen. ‘Natuurlijk werk je liever met vrijwilligers, maar zo’n activiteit moet doorgaan. Dus we draaien zelf mee als dat nodig is. We nemen als les mee dat je ervoor moet zorgen dat een vrijwilliger ook nee kan zeggen als hij of zij iets niet ziet zitten.’ Een andere les die Thamar en Arjan geleerd hebben is dat sociaal werkers bij uitstek in staat zijn om zich aan te passen aan de vraag. Op een creatieve manier. ‘We zijn daar hartstikke trots op en vinden dat het werk landelijk best wat meer gewaardeerd mag worden.’

Reageren? 

Reageren op een verhaal? Dat kan via dit reactieformulier.