search clock hat location star arrow-right right-item tools kalender opleiding download play link phone mail calendar

Tips om efficienter te werken

Werk je vaak onder tijdsdruk? Sta dan even stil bij jezelf. Je kunt je beschikbare tijd namelijk minder makkelijk beïnvloeden dan je agenda.

Tips om je tijd beter te benutten:

  • Begin elke dag met het maken van een to do-lijstje.
  • Voer taken die weinig tijd kosten direct uit, zodat je er niet meer aan hoeft te denken. Begin niet aan iets met de gedachte “Ik doe de rest volgende week wel”, want dan kost het weer tijd om erin te komen.
  • Verdeel grotere klussen in afgebakende porties, plaats die op een lijstje en voorzie ze van een einddatum.
  • Stem werk en privé goed op elkaar af. Als je weet dat het op je werk een paar weken druk zal zijn, plan dan herstelmomenten in je privétijd. Doe dit ook omgekeerd.
  • Begin niet altijd meteen zelf te rennen. Denk eerst: hoe kan ik anderen inzetten?
  • Werk ‘smart’. Besteed in het begin meer tijd om afspraken helder te krijgen, daarna win je daar veel tijd mee terug.
  • Verbind een datum aan elke toezegging dat je iets zult doen.
  • Neem alleen werk aan dat je aankunt binnen de uren van je contract. Veel overwerken maakt dat je minder kunt genieten van andere dingen in het leven die je juist inspireren om je werk goed te doen.
  • Probeer niet alles op hetzelfde moment af te werken. Stel eerst prioriteiten en werk klussen daarna 1 voor 1 af.
  • Open e-mails maximaal 2 keer: de eerste keer om de prioriteit te bepalen (probeer 90% direct af te handelen), de tweede keer om het ook echt af te handelen.
  • Check je mailbox maximaal 2 keer op een dag.
  • Reserveer tijd voor ‘het ongeplande’.
  • Zeg geen ja als je eigenlijk nee moet zeggen.
  • Zorg ervoor dat je spullen makkelijk kunt terugvinden en gebruik 1 schrijfblok voor al je notities.
  • Voorzie tijdschriften die je nog wilt lezen van een datum en leg ze op een stapel. Schoon deze stapel regelmatig op. Gooi alles ouder dan 2 maanden weg, want blijkbaar is dat dus echt niet belangrijk!

werkgevers en werknemers - samen werken aan ontwikkeling