Stap 3.1: Principe 1 - het Goede Gesprek gaat uit van een gelijkwaardige dialoog
De begrippen gelijkheid en gelijkwaardigheid worden nogal eens door elkaar gebruikt. Bij gelijkheid gaat het erom dat iedereen op eenzelfde manier benaderd en behandeld wordt. Ook als het gevolg daarvan voor de een heel gunstig is en voor de ander helemaal niet. Of als de een zich wel ontwikkelt op een manier die past en de ander helemaal niet. Is dit wel rechtvaardig? Gelijkwaardigheid gaat juist om een misschien wel ongelijkwaardige behandeling en benadering, maar wel eentje die rechtvaardig is.
Gelijkwaardigheid in de dialoog tussen medewerker en leidinggevende is de basis van het Goede Gesprek. Er is geen sprake van gelijkheid in functie, verantwoordelijkheden en als het gaat over sommige belangen. Wél is er sprake van gelijkwaardigheid van mens tot mens. We zijn allemaal verschillend. Wat werkt voor een ander, hoeft niet voor jou te werken.
In een gelijkwaardige dialoog is er ruimte voor ieders inbreng. De gesprekspartners zijn nieuwsgierig naar wat de ander te zeggen heeft en verwonderen zich regelmatig zonder oordeel. Zodra je gaat oordelen, verlies je de verbinding met de ander. Je bent nieuwsgierig naar het perspectief van de ander en probeert dit te begrijpen. Je deelt je eigen overwegingen en vraagt naar die van de ander. Door te delen en te benoemen blijf je uit de valkuil van oordelen. En let maar eens op: een dergelijk gesprek levert je energie op!
Gesprekken worden zo ontmoetingen
Oordelen en elkaar niet begrijpen liggen in elke dialoog wel degelijk op de loer. Communicatie is namelijk van nature broos. Je weet nooit 100% hoe een ander wat jij zegt interpreteert. Communicatie gaat over bedoeling en effect.
WAT kun je doen!
Waarnemen, aansluiten, toevoegen (afgekort WAT) helpen je om in verbinding te blijven
- Waarnemen is wat je altijd kan doen. Dat geeft ruimte en tijd. Leun eens achterover, haal diep adem en kijk waar jij (opnieuw) kan aansluiten.
- Positief aansluiten leidt tot positief contact.
- Toevoegen kun je pas doen als er aansluiting is. Vaak vergeten we die stap. We willen iemand iets bieden: een tip, een oplossing, een idee. Deze komen echter pas aan bij die ander als die ervoor openstaat, als er aansluiting is met jou. Dus, sluit aan bij de ander en voeg nog niets vanuit jouw eigen perspectief toe. Verken wat de ander bezighoudt en kijk wanneer iemand openstaat om iets van jou te horen. Je kunt dit ook altijd inleiden met: kan ik er wat aan toevoegen? Wil je mijn idee horen?
Opdracht (pdf)
Vervolg e-learning
Naar stap 3.2Stappen in de e-learning het Goede Gesprek:
-
1: Introductie
-
2: Je gesprek voorbereiden
-
2.1: Doel van het gesprek bepalen
-
2.2: Procesmatige voorbereiding: kaders en afstemming
-
3: Het Goede Gesprek voeren
-
3.1: Principe 1 (hier ben je nu)
-
3.2: Principe 2 - het Goede Gesprek is constructief, positief en niet oordelend
-
3.3: Principe 3 - het Goede Gesprek is toekomstgericht
-
4: Samenvatting en afronding