Stappenplan opvolging agressie-incidenten
Agressie in sociaal werk komt voor, maar hoort er niet bij. Veel organisaties werken succesvol aan het verminderen en voorkomen van incidenten. Toch is grensoverschrijdend gedrag van cliënten of derden niet altijd te voorkomen. Daarom is het belangrijk dat iedereen binnen de organisatie weet hoe te handelen na agressie.

Voor het actieplan ‘Veilig Werken in de Zorg’ (2012-2016) zijn 27 zorginstellingen begeleid bij de opvolging van incidenten. Veel organisaties bleken tegen dezelfde problemen aan te lopen.
Ben je op zoek naar houvast na een agressie-incident? Onderstaand stappenplan helpt je op weg, ondersteund met downloads die je direct kunt gebruiken in de praktijk. Bekijk ook de filmpje met uitleg over hoe je aangifte doet, waarom meldingen belangrijk zijn en wat het voordeel is van één aanspreekpunt.
Duidelijk over agressie – begin vandaag nog met veiliger werken.
Zo doe je aangifte van agressie bij de politie
Na een agressie-incident tegen een medewerker moet je altijd handelen. Bijvoorbeeld door maatregelen te nemen tegen de veroorzaker. Eén van de mogelijkheden is het doen van aangifte bij de politie. Maar hoe gaat aangifte doen eigenlijk in zijn werk? En waar moet je zoal rekening mee houden?
Hoe je melden aanmoedigt én eenvoudiger maakt
Hoeveel agressie is er? Wat gebeurt er precies? Hoe vaak? En wanneer? Hoe meer je weet over incidenten, hoe beter je maatregelen kunt nemen om agressie in de toekomst te voorkomen. De eerste stap is dat medewerkers alle incidenten melden. Vervolgens ga je aan de slag met alle kennis die dat oplevert.
Waarom één centraal aanspreekpunt belangrijk is
Veel organisaties in sociaal werk zijn duidelijk in hun beleid: agressie en geweld tegen medewerkers wordt niet geaccepteerd. Maar de praktijk blijkt vaak weerbarstiger. Om beleid en praktijk goed op elkaar aan te laten sluiten, is het nuttig om een coördinator aan te stellen die deze twee werelden verbindt.
Sociaal Werk werkt!
Meer weten? Neem contact op!

Meer weten? Neem contact op!